Reckitt Benckiser gyártósorokkal integrált raktár irányítási rendszer

A Reckitt Benckiser igazi világcég. Termékeit több mint 180 országban értékesítik és a 23. helyen áll a Londoni tőzsdén szereplő, legnagyobb vállalatokat felvonultató FTSE 100-as listán.

Reckitt Benckiser logoElső a globális tisztítószer és higiéniai piacon, amit jól mutat, hogy olyan népszerű és közismert termékeket gyárt és forgalmaz, mint a Vanish, Harpic, Calgon, Air Wick, Finish vagy a Weet. Hazai leányvállalatuk, a Reckitt Benckiser Magyarország Kft. 2008-ban létrehozta a tatabányai üzemét, ahol több mint 20 gyártósoron három műszakban indult el a termelés. Az üzemhez egy, több ezer négyzetméter alapterületű készáru raktár is létesült.

A megoldandó probléma

A tatabányai üzem a gyártás előtt már fél évvel előre megkapta az előállítandó termékek listáját és a határidőket, majd heti bontásban a konkrét rendeléseket is. A feladat az volt, hogy a szükséges alapanyagokat időben beszerezzék, készletezzék, és a gyártósorokhoz szállítsák. A munka csak akkor kezdődhetett el, ha minden nyersanyag le volt szállítva és raktáron volt.

Komoly gondot jelentett, hogy a targoncások, akik a sorokhoz vitték az alapanyagokat nem tudták, hogy készleten van-e minden a gyártáshoz. Előfordult, hogy csak az odakészítés közben derült ki, hogy nem áll minden szükséges anyag rendelkezésre, így az adott terméket nem tudták elkezdeni legyártani és a gépeket is feleslegesen állították át. Sokszor az is nehézséget jelentett, hogy a targoncások és a többi dolgozó megtalálják a különböző alapanyagokat a raktárban. A munkaidő kihasználása rossz volt, sok volt az üresjárat, a gyár működése jóval kevésbé volt gazdaságos és hatékony, mint amilyen lehetett volna. Feleslegesen magas nyersanyag készletszinttel dolgoztak éppen azért, hogy a termelést folyamatosan biztosítani tudják.

Ebben az időszakban nem volt ritka a 10-15 veszteglő kamion a telephely előtt, melyek mind arra vártak, hogy a készterméket végre felrakják rájuk. Az ilyen helyzetek azért alakultak ki, mert a raktárosok nem tudták pontosan merre vannak a kiszállításra váró áruk a raktárban és szinte fel kellett kutatniuk azt, ami rengeteg időt vett igénybe. Gyakoriak voltak a hibák és az ebből adódó vevő reklamációk és további gondokat generált még a cégen belüli szállítások késlekedése is.

A Benckiser olyan megoldást keresett, ami képes orvosolni ezeket a problémákat.

Megoldás

A cég döntéshozói egy új, modern gyártás és raktár-irányítási (WMS) megoldás beszerzésével kívántak válaszolni erre a kihívásra, amely képes együtt működni a meglévő JD Edwards vállalatirányítási rendszerrel.

A következő célokat fogalmazták meg:

  • A raktári dolgozók és a targoncavezetők hatékonyságának jelentős növelése
  • A belső szállítási folyamatok lerövidítése, ésszerűsítése
  • A gyártási hibák jelentős csökkentése
  • Az üzem hatékonyságának és termelékenységének növelése
  • A raktári tárhelyek kihasználtságának jelentős javítása
  • Pontosan dokumentálható, be és kitárolási rendszer bevezetése
  • A raktári folyamatok teljesen átláthatóvá tétele és olyan információs rendszer kialakítása, amelyben a dolgozók és a vezetők is azonnal és egyértelműen hozzájutnak a munkájukhoz szükséges adatokhoz és információkhoz
  • A nyomtatott dokumentumok számának csökkentése
  • A vevők elégedettségének javítása és a korábbi hibák megszüntetése

Az Reckitt Benckiser olyan rendszert keresett, amely alkalmas az áruátvétel és a minőség ellenőrzés kezelésére, mindazon túl, hogy átláthatóvá és irányíthatóvá teszi az összes gyáron belüli anyagmozgatási és átcsoportosítási feladatot. Ennek az új megoldásnak felügyelnie és vezérelnie kellett a gyártás teljes folyamatát, amihez hozzá tartozott a gyártósorok nyersanyag feltöltése és utánpótlása is. Fontos volt még továbbá, hogy a rendszer irányítsa a készáruraktár készletnyilvántartását, az áru kikészítést, a kiszállítást valamint a leltárt. Ez a megoldás a vállalat ügyviteli folyamatait felügyelő JD Edwards rendszer kiterjesztéseként működhetett csak, hiszen onnan kapta és töltötte vissza a részletes termelési, tervezési és készlet adatokat. Mindezeket az információkat azonban a menedzsment és a termelésben résztvevők számára is hozzáférhetővé kellett tenni.

A cég döntéshozói a kiválasztás során megvizsgálták a magyar piacon fellelhető lehetőségeket és közülük az IBCS Hungary és a DBSystem Kft. – mint együttműködő partnerek – ajánlatát találták a legmegfelelőbbnek. A döntés megszületésekor sokat nyomott a latban, hogy az IBCS élőben be tudott mutatni egy korábban már bevezetett és jól használható rendszert. Ennek köszönhetően tanulmányozható volt működésének minden részlete, amiben nagy jelentőséggel bírtak azok a fontos gyakorlati tapasztalatok is, amelyeket az IBCS megosztott a Reckitt Benckiserrel a tárgyalások során.

A feladat megoldásának részét képezte még az új WMS rendszerhez jól illeszkedő és a hatékony munkavégzést megbízhatóságával, robusztusságával, alacsony élettartam költségével hosszú távon legjobban kiszolgálni képes mobil adatgyűjtők beszerzése. Fontos szempont volt a korábbi rossz tapasztalatokból kiindulva a hosszú és egész műszakot kiszolgálni képes akkumulátor kapacitás is. A választás végül a szintén az IBCS Hungary által szállított Motorola MC3000 és MC9000 készülékekre esett, amelyek mindenben megfeleltek a feltételeknek.

Üzleti előnyök

Az új WMS rendszer beüzemelése és a dolgozók betanítása mintegy hét hónapot vett igénybe. A folyamat végén a raktári és a gyártási munkafolyamatok észszerűsödtek, egyszerűsödtek és lényegesen áttekinthetőbbé váltak. A raktárakban és a gyártósoroknál rend lett. Mindennek kialakult a maga helye, így jelentősen lecsökkentek a holtidők. Mivel az illetékesek pontosan tudták, hogy milyen nyersanyag hol és mekkora mennyiségben áll rendelkezésre, a készletek leredukálhatóak lettek, ami a kiadások csökkenését is vonta maga után. Megszűntek a korábbi nyersanyaghiány miatti kiesések, mivel csak akkor állítottak át egy gépsort, ha valóban minden szükséges anyag készleten volt a teljes mennyiség legyártásához.  A felesleges munkafolyamatok és nyersanyag kikészítések megszűntek.

A menedzsmentnek ennek köszönhetően pontos információi lettek a termelési adatokról, tervszámokról, valamint a nyersanyag és készáru készletekről. Lényegesen lecsökkent a készáruraktárban a várakozásból és a hibás teljesítésből adódó vevő reklamációk száma. Mindezek hatására mérhető anyagi megtakarítás jelentkezett, amellett, hogy az üzem működésének hatékonysága is megnőtt, a reklamációk száma pedig érezhetően csökkent. A rendszer megtérülési ideje az előzetes számítások alapján egy évnél rövidebb lesz.

Ajánlatkérés

Frissítettük adatvédelmi szabályzatunkat. Oldalunk sütiket használ. Részletek...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close