A hangvezérelt árukiszedés lehetőségei

Engedje meg a tisztelt olvasó, hogy egy kis történettel kezdjem, ami teljes mértékben valós tapasztalatokon nyugszik. Néhány évvel ezelőtt volt alkalmam egy meglehetősen nagy kereskedelmi cégnél tevékenykedni, ahol jó pár termék menedzselése tartozott hozzám. A termékkör sok féle és fajta produktumot ölelt fel: eltérő méretben, kiszerelésben szállították valamennyit. Miután a rendelések felvétele és azok kezelése nem minden esetben ment flottul, meglehetősen gyakran kaptam olyan megjegyzéseket, hogy a kiszolgálás így vagy úgy nem jó, és már megint mennyit kellett az ügyfélszolgálaton várni. Persze nem lehetett mit tenni, a vevőnek volt igaza, minden tekintetben. Mi is volt a hiba? Például a raktári folyamatok átgondolatlansága és nem utolsósorban a kezdetleges raktári szedés megoldásai. Mit is beszélek, hiszen már nálunk is alkalmazták a hangvezérelt szedést: Józsi, azt elfelejtetted…Laci…még vegyél le hármat…Azért úgy hiszem, nem ez a tökéletes megoldás.

Intelligens raktárak

Egy kicsit is magára adó kereskedelmi cég, ahol a raktári folyamatokat komolyan veszik, legalább arról gondoskodik, hogy az áruk leválogatása és gyűjtése felesleges adminisztráció nélkül történjen. A gyakorlatban ehhez elsősorban mobil terminálokat használnak, ami vagy kézi, vagy pedig targoncára szerelt változatokat jelent. A terminál képernyőjén megjelennek mindazok az adatok, amik a megrendelt termékek legyűjtéséhez szükségesek. Az ehhez szükséges alapadatokat valamelyik WMS vagy integrált ERP rendszer generálja a megrendelések alapján és a WLAN hálózaton keresztül továbbítják. Úgy hiszem, ha például a korábban említett kereskedelmi cégnél már legalább ezt a fajta megoldást használták volna, sokkal több elégedett vevő tért volna vissza hozzánk. Pedig azt kell, hogy mondjam ez a megoldás ugyan sok problémára jelent gyógyírt, de még mindig lehet jobb is. Mi itt a gond? Csupán annyi, hogy a raktáros figyelmét folyamatosan elvonja képernyő, valamint egyik keze nem teljesen szabad, ami gátolja a normál munkavégzésben.

Van megoldás!

A raktári árugyűjtést forradalmasíthatja egy nagyszerű ötlet, ami egészen más alapokon nyugszik, mint a korábbiak. Az általam, példaként említett kereskedelmi cégnél, még meglehetősen kezdetleges és vicces formában „használt” hangvezérelt áruszedés, egy briliáns találmány, ami igazából teljesen kézenfekvő alapokra épül! A szakma Voice Picking elnevezéssel ismeri ezt a folyamatot, amely fülhallgató és mikrofon segítségével valós időben a hang adatokká történő átalakításával biztosít adatkapcsolatot a szerverrel.

A hangfelismerés és beszéd technológia alapjait a Bell Laboratories rakta le a második világháború idején. Az utóbbi 20 évben drasztikusan nőtt a világban a hangfelismerés és beszéd technológia alkalmazása. Ma már nehéz olyan iparágat találni, amely ne alkalmazna valamilyen formában hangot. Gondoljunk a navigációra, a Call Centerekre vagy az automatizált banki tranzakciókra.

A raktári rendszerekben a 80-as évektől használják a hang alapú rendszereket, ekkortájt fejlesztették ki azokat a technológiákat, amelyek a hatékony Voice Picking alapjait jelentik: vezeték nélküli hálózatok, hangfelismerés, beszédszintetizálás, mobil számítógépek.

Beszédhanggal a hatékonyságért

Vocollect „Voice Picking” (magyarul „hangalapú kiszedés”) lényege, hogy a raktári kiszedési műveletet végző dolgozó nem írott utasítás, vagy egy kézi terminál, hanem hangos utasítások – speciális fejhallgató és az ahhoz kapcsolódó mikrofon –  segítségével ellenőrzi a kiszedendő tételeket.
A raktári dolgozó fülhallgatójában emberi beszédhang formájában kapja meg a szükséges utasításokat, válaszinformációkat. Például “Menj a 23-as sorba, vegyél le a 456-os tároló helyről 10 doboz terméket,  tegyél a targoncára 10 darabot! „A dolgozó a feladat elvégzésének nyugtázásként a mikrofonba bemondott rövid válaszokkal tudja a rendszert értesíteni a fizikai helyéről, a művelet elvégzéséről illetve ugyanitt kérheti az utasítás megismétlését, pontosítását is.

Rendszerelőnyök

A raktári rendszerekben a hang alapú technológia – tapasztalatok szerint – leginkább a szedési feladatoknál fog javulást eredményezni. A Voice Picking szedési pontossága a mérési eredmények szerint 99,99%-os, azaz 10.000 műveletben csak egy hiba fordul elő! A megoldás másik nagy előnye az, hogy a raktáros mindkét keze felszabadul, és a tekintetét sem kell minden műveletnél egy mobil terminál képernyőre szegezni. Minden figyelmét az árukra és az elvégzendő feladatra fordíthatja. Ez különösen előnyös például speciális tároló helyeken, hűtőkamrákban, ahol kesztyűn keresztül a mobil terminál billentyűzete még nehezebben kezelhető.

Kincs, a mindennapokban

Azt kell, hogy mondjam, ritkán találkozik az ember olyan befektetéssel, amely egy apró ötlet segítségével, sokat hozhat a konyhára. A hangvezérelt raktári anyagmozgatás és szedés pedig az a különlegesen jó megoldás, ami nagyon hamar visszahozza megvalósítás költségeit. Az elégedett ügyfelek a legfontosabbak, míg azt mondanom sem kell, hogy a felesleges várakozással eltöltött idő pedig nagyon drága. Mindezt mérlegelve ki-ki eldöntheti, hogy megéri-e a Voice Picking rendszer. A kincs a lábunk előtt hever, már csak meg kell szerezni!

Ajánlatkérés